Saturday, September 5, 2009

APAKAH KELEBIHAN TAKAFUL IKHLAS????

----- Forwarded Message ----
From: mohd azlan
Sent: Wednesday, September 2, 2009 7:24:41 PM
Subject: ((Tmn2Syurga)) INFO PENTING:APAKAH KELEBIHAN TAKAFUL IKHLAS????

ASSALAMUALAIKUM TUAN MOD DAN RAKAN2

Sekadar ingin berkongsi,

1.Produk Takaful Ikhlas ada berkat sbb yg jd big boss adalah org Islam.big boss Takaful Ikhlas adalah Syed Moheeb.

2.Takaful Ikhlas hanya buat produk Takaful shj.Fatwa telah dikeluarkan yg mengatakan insurance konvensional adalah haram kerana mengandungi unsur-unsur riba,maisir dan gharar dimana ketidakpastian wujud didalam insurance konvensional ini. Tetapi di dalam takaful,konsep mudharabah (perkongsian) dan taawuni (tolong menolong) di amalkan .

Sy bagi cth,klu kita nk beli air mineral kt kawsn rumah kita,berdekatan ada 7E dan kedai runcit(org Islam),kdua2 kedai ada jual air mineral tp 7E jual arak,manakala kedai runcit Islam tu x jual arak,so yg mana akn kita pilih?

FYI TAKAFUL MALAYSIA PN HANYA BUAT TAKAFUL SHJ

3.Insurans stkat yg saya tahu confirm kena bedah siasat jika berlaku kematian.Berapa ramai org yg x claim bila ahli keluarga mereka meninggal sb xnak di bedah siasat.Xkanlah kalu seseorg tu menemui ajal atas katil akibt sakit jantung nak kena bedah siasat jugak.Sedangkan jenazah pn kita gosok slow2 masa mandikannya.

Jadi Takaful Ikhlas mmg tidak mensyaratkan bedah siasat utk kematian biasa.Tp takaful lain wallahualam.

4. Takaful Ikhlas dpt mengelakkan dari hukum Faraid.(jika mahu elak utk kebaikn,bukn bermksd kita nk elak hukum Allah)

Utk pengetahuan, setiap sykt insurans mst dan hanya ada borang penama.Sy bg cth en A menjadikn isterinya sbg penama yg pampasannya berjumlah 100k.En A meninggal dan isteri menuntut pampasan.Tapi isteri tersebut hanyalah sebagai pentadbir kewangan dan dia mesti membuat pembahagian mengikut hukum faraid sekiranya ada anak2,ibubapa dll.(boleh rujuk buku tentang hukum faraid)

Tapi Takaful Ikhlas pun ada borg penama dan borang khas yg bernama Borang Hibah.Hibah bermksd hadiah,jd hadiah mmg xde apa2 syarat dan terus dapat kpd org yg kita nk bagi hadiah tu 100% tanpa perlu diuruskan oleh Amanah Raya dimana prosesnya agak lama.

5. Sebab yg plg biasa di dengari adalah pelaburan yg di buat oleh sykt adlh pelaburan di tempat yg halal. Ini kerana Sykt Takaful di tadbir oleh Majlis Pengawasan Syriah berbeza dari insurance konventional yang lain yang tidak ada Majlis pengawasan Syariah, jika ada pun mungkin satu unit kecil badan penasihat syariah dimana beza kedua-dua badan ini ialah:

Bagi Majlis Pengawasan Syariah, semua keluar masuk duit ke dalam akaun takaful dipastikan 100% tanpa unsur syubhah dan riba; dan perniagaan dizakatkan..tetapi berbeza dengan syarikat conventional yang lain dimana perniagaan mereka tidak di zakatkan dan badan/unit penasihat hanya sekadar menasihati badan pentadbir, sama ada syarikat mahu mengikuti nasihat2 itu atau tidak terpulang kepda board insurance tersebut.. dari segi nama pun kita dah dapat tau, Mengawasi dan Menasihat... Beza bukan?

Keistimewaan lain Takaful Ikhlas

1) Perlindungan Kewangan Keluarga
Skim-skim IKHLAS memberi perlindungan kewangan kepada peserta secara menyeluruh 24 jam (24 hours)dan Seluruh Dunia (worldwide). maknanya, kalau meninggal kat mana-mana tempat atas planet Bumi ni, confirm bleh claim.

Dan, setakat ni TI telah mendapat pengiktirafan ISO dalam bahagian claim. ini adalah merupakan pencapaian yang mana TI berjaya menguruskan semua claimnya hanya dalam tempoh 14 hari bekerja. sila rujuk ISO:9001:2000 Certificate: SG07/1251 - alhamdulillah

2) Perlindungan Hilang Upaya Kekal dan Menyeluruh
Takaful IKHLAS juga memberi keistimewaan kepada pesertanya, dimana T.IKHLAS akan membayar pampasan Hilang Upaya Kekal ini secara SEKALIGUS!!! bukan sikit-sikit secara tahunan ke, bulanan ke, dan sebagainya.

3) Perlindungan 40 Penyakit Kritikal
PERLINDUNGAN PENYAKIT KRITIKAL TERBANYAK DI MALAYSIA!!, dan yang paling bagus lagi, pampasan untuk manfaat ini juga dibayar secara SEKALIGUS!! bukan sikit-sikit secara tahunan atau bulanan.

Satu lg tips yg saya nk kongsi klu kita dah ada medical card dr sykt yg kita kerja,jgnlah amik Insuran/Takaful yg combine dgn Medical Card kerana ianya merugikan.Kita akn terikat dgn portion medical smpi la tempoh matang.Fyi kita hnya bole guna satu je Medikal Kad dlm satu masa.Jadi buat apa kita nk ada dua medical kad pd masa sama?Baik kita ada satu Medikal kad tapi amik coverage yg tinggi.So Takaful Ikhlas adalah stand alone aka separate plan,xde combination.

Anda boleh semak dan dapat nasihat tentang pembahagian harta dari AMANAH RAYA dan juga nasihat tentang perlindungan nyawa mana yg boleh dipilih untk umat Islam dari JAKIM.

AMANAH RAYA-CARELine : 03-20729999 ,Tel No : 03-20557388


JAKIM :03-88864000

Yang Benar,

No comments:

Post a Comment